Prezentacja Pitch Deck dla inwestora
Prezentacja Pitch Deck jest krótką i bardzo treściwą prezentacją skierowaną do inwestora, którą najczęściej przedstawiamy w trakcie bezpośredniego spotkania. Zbudowana jest według specyficznego schematu, w którym przedstawiamy istniejący problem oraz jego unikalne rozwiązanie. Prezentacja ma na celu przekonanie inwestora do finansowego wsparcia naszego przedsięwzięcia. Przy pomocy takiej prezentacji możemy też walczyć o środki finansowe w ramach konkursu startup-owego.
Z tego artykułu dowiesz się jak stworzyć wyjątkowa prezentację Pitch Deck, która otworzy nie tylko serca, ale i portfele potencjalnych inwestorów.
Działalność przedsiębiorstwa oparta jest o biznesplan, który zawiera szczegółowy opis funkcjonowania firmy, pomysłu lub inwestycji. Zazwyczaj jest to obszerny dokument zawierający kilkadziesiąt stron danych liczbowych, analiz i strategii rozwoju. Inwestorzy nie mają czasu na to, by na wstępnym etapie tak szczegółowo analizować nasz pomysł. Przeprowadzone badania wskazują, iż inwestorzy średnio poświęcają mniej niż 4 minuty na zapoznanie się z naszym zagadnieniem. Dlatego powstały prezentacje Pitch Deck, które mają na 10-15 slajdach ogólnie nakreślić założenia przedstawianej inwestycji. Prezentacje możemy przygotować w PowerPoint, Keynote czy Prezi.
Należy pamiętać również o tym, iż inwestorzy co tydzień analizują wiele startup-ów, dlatego dobrze przygotowana prezentacja Pitch Deck i przystępnie przedstawiony w niej pomysł, będą kluczowe do podjęcia dalszych rozmów.
Struktura prezentacji Pitch Deck
Tworząc prezentację na spotkanie inwestorskie należy zadbać o zachowanie jej właściwej struktury, która jest powszechna i ogólnie przyjęta w tej przestrzeni. Prezentacja powinna poruszać następujące zagadnienia:
- istotny problem,
- unikalne rozwiązanie,
- budowanie wiarygodności,
- informacji o oczekiwaniach finansowych.
Przejrzysta struktura i przedstawienie projektu w formie “problem-rozwiązanie” już na początku pozwala zrozumieć pomysł.
W dalszej części prezentacji budujemy naszą wiarygodność, poprzez pokazanie tzw. „traction” czyli namacalnego i policzalnego dowodu na istnienie potrzeby rynkowej. Tu przedstawiamy liczby i wskaźniki wskazujące na zainteresowanie klientów naszym rozwiązaniem oraz całe otoczenie biznesowe z analizą konkurencji, strategią przedsięwzięcia i modelem biznesowym. Tu przedstawiamy też naszą firmę, np. formie mapy drogowej „Road map” pokazującej gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy, oraz nasze osiągnięcia (kamienie milowe). Przedstawiamy też członków zespołu wraz z ich dokonaniami, co ma zakomunikować odbiorcom, że zdołamy zrealizować przedstawioną wizję, stworzyć produkt i go sprzedać. Inwestora mniej interesują dogłębne szczegóły naszego rozwiązania, a bardziej korzyści jakie może osiągnąć, oraz zapewnienie, że zainwestowane środki zostaną pomnożone i wrócą do niego.
Na koniec przedstawiamy informację o oczekiwaniach finansowych.
Stylistyka
Mając na uwadze, że prezentację Pitch Deck kierujemy do inwestorów, powinniśmy dostosować jej szatę graficzną do ich wymagań. Biznesmani nie oczekują ozdobników i wyszukanych animacji, dla nich ważna jest merytoryka i przejrzystość zagadnienia. Pomysł należy przedstawić w jak najprostszy sposób, tak by zrozumiało go nawet 7-letnie dziecko. Należy unikać dużej liczby teksów i wypunktowań, zastępując je zdjęciami czy infografikami. Przejrzystą i estetyczną prezentację z pewnością będzie łatwiej zapamiętać niż przeładowany tekstem dokument.
Przykładowe slajdy prezentacji Pitch Deck
- Slajd tytułowy – Przedstaw się i zachęć odbiorców. Tu zamieszczamy logo firmy, nazwę projektu i krótkie, intrygujące hasło przewodnie.
- Problem – przedstawienie problemu już na samym początku prezentacji, pokaże z czym chcemy się zmierzyć. Używaj rysunków, zdjęć i infografik, to działa na wyobraźnię. Problem nie może być banalny, musi być trudny do rozwiązania, tak by odbiorcy chcieli za to zapłacić.
- Rozwiązanie – w jasny i zrozumiały sposób przedstaw swój pomysł na rozwiązanie problemu.
- Produkt – grafiki mockup-y, zdjęcia są tu mile widziane. Jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów. Jeżeli jest to rozwiązanie wirtualne, użyj odpowiednich wizualizacji. Nie wnikaj zbyt mocno w szczegóły, nakreśl tylko ogólną wizję.
- Rynek – Czas pokazać konkretne dane i liczbę potencjalnych odbiorców.
- Model biznesowy – tu pokazujemy na czym polega nasz biznes i jak zamierzamy na nim zarabiać.
- Strategia – jak chcesz zdobywać nowych klientów i jakie masz plany marketingowe.
- Konkurencja – przedstaw swoje rozwiązanie na tle konkurencji. Dobrze widzieć kto jest naszym przeciwnikiem i jakie mamy nad nim przewagi. Konkurencja to dobre zjawisko bo oznacza, że problem rzeczywiście istnieje, i że da się na tym zarobić.
- Osiągnięcia – Road Map – pochwal się tym co już osiągnęliście, pokaż wyróżnienia i sukcesy, a także przedstaw plany na rozwój przedsięwzięcia.
- Zespół – przedstaw siebie i swoich wspólników wraz z profesjonalnymi zdjęciami i doświadczeniem zawodowym. Inwestor musi wiedzieć z kim będzie pracować. Według badań DocSend to drugi element prezentacji, któremu inwestorzy poświęcają najwięcej uwagi (ok. 22,8 sek.)
- Finansowanie i potrzeby – przedstaw kwotę o jaką się ubiegasz, poprzyj ją wyliczeniami planowanych wydatków i ich przeznaczeniem. Oprócz pieniędzy być może potrzebujesz też wsparcia specjalistów, którzy pomogą ci rozwinąć biznes.
- Kontakt – przypomnij logo i nazwę firmy oraz podaj dane kontaktowe.
Wystąpienie
Tworząc prezentację uporządkujesz materiał i wybierzesz to co chcesz przekazać, poprzez uproszenie pełnej oferty lub biznesplanu. Teraz musisz już tylko przygotować się na spotkanie z inwestorem. Prezentacja Pitch Deck to nie wszystko, ważne są też umiejętności omawiania treści w niej zawartych, dlatego nie należy lekceważyć ćwiczeń i próbnych wystąpień. Praktyka czyni mistrza i należy 15-20 razy powtórzyć prezentację, by czuć się komfortowo w trakcie prawdziwego spotkania. Dobrze zaplanowane i atrakcyjne wystąpienie pozwoli lepiej przekazać istotne informacje na temat naszego rozwiązania. Przygotuj się również na trudne pytania ze strony inwestora. Zastanów się jakie może mieć on wątpliwości i co będzie wymagać doprecyzowania.