Prezentacje multimedialne – charakterystyka

Jak sprawić, by informacje o twojej ofercie zostały zapamiętane przez klienta i byś wyróżniał się na tle konkurencji? Odpowiedzią są prezentacje multimedialne, które w niezwykle interesujący sposób pozwolą promować twoją działalność oraz pomogą w budowaniu pozycji i kształtowaniu marki. Prezentacje są połączeniem tekstów, obrazów, dźwięku, animacji, materiałów video, a także elementów interaktywnych. Zastępują słowo pisane wykorzystując odpowiednie grafiki, symbole i ilustracje. Prezentacja multimedialna zwiększa oddziaływanie na odbiorcę, uatrakcyjniając formę przekazu oraz pomagając w obrazowy sposób przedstawić główne myśli i zagadnienia, a ich atrakcyjna forma sprawia, że prezentowane treści są lepiej zapamiętywane.

Prezentacje multimedialne

Nie masz czasu samodzielnie opracować prezentacji?
Zamów ją u profesjonalistów!

Technologia

Prezentacje multimedialne możemy tworzyć w różnych programach i technologiach, a każde nich niesie za sobą pewne zalety i wady, dlatego tworząc prezentację multimedialną powinniśmy łączyć ze sobą różne rozwiązania. Nie możemy ograniczać się do możliwości jakie daje nam konkretny program do prezentacji, dlatego warto niektóre elementy przygotowywać w zewnętrznym oprogramowaniu, a następnie jako gotowy obiekt umieszczać w przygotowywanym opracowaniu. Najpopularniejsze rozwiązania istniejące na rynku to:

  1. PowerPoint – jest powszechnie dostępny i z jego obsługa poradzi sobie każdy użytkownik komputera,
  2. Prezi – zapewnia ciekawe efekty wizualne, ale wymaga dodatkowej wiedzy i konieczne jest wykupienie odpowiedniej licencji,
  3. Adobe Aniamate – program dla zaawansowanych użytkowników i programistów, z pewnością daje największe możliwości przy bardzo wymagających realizacjach,
  4. Keynote – odpowiednik PowerPoint-a, na komputerach Apple,
  5. Google Slide – darmowe rozwiązanie od potentata z branży informatycznej,
  6. Canva – darmowe rozwiązanie do projektowania slajdów on-line.

Dowiedz się więcej o wybranych programach do prezentacji:

powerpointLogo 1

Doskonały do prostych prezentacji biznesowych, gdzie tradycyjna forma prezentowania treści, urozmaicona dobrze przygotowanymi grafikami daje znakomite rezultaty.

preziLogo

Ta forma prezentacji pozwala prowadzić użytkownika po ścieżce zdarzeń budując opowieść i odsłaniając jej kolejne rozdziały, a dynamiczne ruchy kamery zwrócą uwagę niejednego odbiorcy.

adobeAnimateLogo

Platforma Adobe pozwala zrealizować najbardziej wyszukane pomysły, daje nieograniczone możliwości angażowania użytkownika w interakcję z prezentowanymi treściami.

Przeznaczenie prezentacji multimedialnych

Prezentacja multimedialna może być wykorzystywana w różnych dziedzinach, my natomiast, skupimy się na zastosowaniach prezentacji biznesowych, które możemy podzielić na:

  1. Prezentacja na konferencje, sympozja i wystąpienia publiczne, również w mniejszym gronie czyli bezpośrednie spotkania handlowe. W tym przypadku należy pamiętać, że prezentacja nie może zastąpić osoby przemawiającej, a ma jedynie ją wspierać i pomagać w wystąpieniu, dlatego należy tu stosować 5 wytycznych dobrego projektowania slajdu, autorstwa David-a JP Philipsa :
    1. Jedna myśl, przekaz, informacja na jeden slajd,
    2. Na slajdzie umieszczamy tylko główne frazy i hasła – resztę omówi prezenter,
    3. Właściwe proporcje elementów istotnych i mniej ważnych,
    4. Tło prezentacji na konferencje powinno być ciemne, by nie odwracać uwagi od osoby prezentującej,
    5. Na slajdzie powinno być maksymalnie 6 elementów.
  2. Prezentacja firmy do samodzielnego obejrzenia przez kontrahenta. Bardzo często, jeszcze przed bezpośrednim spotkaniem musimy wysłać prezentację firmy, by potencjalny klient mógł zapoznać się z naszą ofertę, wówczas taka prezentacja musi być dokładniejsza i musi zawierać więcej informacji niż prezentacja na spotkanie handlowe.
  3. Prezentacja na targi – tu możemy wyróżnić:
    1. prezentację liniową, odtwarzaną automatycznie i wyświetlaną na ekranie zabudowanym w scenografii stoiska targowego,
    2. prezentację interaktywną, najczęściej uruchamianą na ekranie dotykowym, na którym uczestnicy targów samodzielnie zmieniają slajdy i wybierają interesujące ich treści,
  4. Prezentacja biznesowa dla zarządu firmy, wykorzystywana wewnętrznie w ramach przedsiębiorstwa, zazwyczaj pozbawiona jest wszelkich animacji i ozdobników, ale w przejrzysty i schludny sposób przedstawia istotne dla firmy dane i informacje,
  5. Prezentacja Pitch Deck, która na maksymalnie 10 slajdach ma przedstawić określony problem, jego rozwiązanie oraz przekonać inwestorów do poparcia tego pomysłu.

Dowiedz się więcej o wybranych formach prezentacji:

prezentacjaNaTargi 1

Jak wyróżnić się spośród kilkudziesięciu firm obecnych na targach branżowych? Czy tradycyjne ulotki i foldery są wystarczające? Jaką formę prezentacji wybrać? Poznaj odpowiedzi na te pytania.

prezentacjaFirmy

Ta forma jest powszechnie wykorzystywana w czasie spotkań biznesowych. Sprawdź czym różni się prezentacja dla przedstawiciela handlowego od prezentacji wysyłanej drogą mailową.

prezentacjeMedyczne

Specjalistyczna dziedzina wymaga specjalnego podejścia, ponieważ wyzwanie stanowi wizualizacja skomplikowanych procesów i zjawisk zachodzących w organizmie.

prezentacjaNaKonferencje e1576252735756

Wystąpienia publiczne i sympozja naukowe wymagają szczególnej formy prezentacji, która ma wspierać prelegenta i pomagać odpowiednio wizualizować przekazywane informacje.

Rola i funkcje elementów graficznych w prezentacji

Prezentacja i użyta w niej grafika ma pomagać w komunikacji między mówcą a odbiorcą, gdyż obrazy i ilustracje są łatwiej zapamiętywane niż tekst lub słowo mówione.

Jeżeli na slajdzie umieścimy przykładowy opis: „Biały kot w okularach i ubranku w kratę ogląda prezentację na tablecie”, odbiorca:

  1. w pierwszej kolejności musi przeczytać ten tekst,
  2. a następnie w myślach musi zwizualizować to co właśnie przeczytał, dopasowując do konkretnych słów odpowiadające im obrazy.

Kot oglądający prezentację

Prezentacja ma za zadanie uprościć ten proces, zastępując tekst gotową ilustracją, ponieważ mózg interpretuje obrazy znacznie szybciej niż tekst.

Z prezentacji przeładowanej tekstem, odbiorcy zapamiętają 10-15% informacji, dlatego powinniśmy zwiększyć poziom percepcji, zastępując tekst odpowiednimi zdjęciami. To właśnie dzięki elementom graficznym i animacji prezentacje multimedialne zyskały tak dużą popularność, gdyż zwiększają skuteczność zapamiętywania przekazywanych informacji. Dobrze przygotowana prezentacja zostanie na długo zapamiętana i wzbudzi duże uznanie potencjalnych klientów.

Zobaczy przykłady prezentacji multimedialnych