Prezentacja na konferencję

Czy wystąpienia publiczne i sympozja naukowe wymagają szczególnej formy prezentacji? Czy powinna ona różnić się od materiału do samodzielnego oglądania przy biurku przed komputerem? Oczywiście, że tak. Głównie jest to związane z osobą prelegenta, który występuje na scenie i wygłasza zasadniczą treść. Przygotowana prezentacja na konferencję ma go tylko wspierać i pomagać odpowiednio wizualizować przekazywane informacje. Często jednak zdarza się tak, że źle opracowana prezentacja, zamiast pomagać – rozprasza i przeszkadza w wystąpieniu.

Poznajmy zatem wytyczne, które warto stosować tworząc prezentację na konferencję. Najpierw omówimy prezentację jako całość, a następnie skupimy się na przygotowaniu poszczególnych slajdów.

Prezentacja na konferencję

Nie masz czasu samodzielnie opracować prezentacji?
Zamów ją u profesjonalistów!

Spis treści, czyli scenariusz

W pierwszej kolejności należy przygotować spis treści – agendę prezentacji, bo to da nam obraz materiału jaki jest do opracowania, i odpowie na pytanie czy wszystkie istotne aspekty zagadnienia są omówione. Będzie też stanowić swego rodzaju scenariusz naszego wystąpienia i będzie dla nas drogowskazem pokazującym skąd przyszliśmy, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy.  Dzięki agendzie będziemy w stanie wstępnie określić jak długa będzie nasza prezentacja. I tu przechodzimy do pierwszej wytycznej, czyli właśnie długości prezentacji. Badania wyzują, że widownia jest w stanie skutecznie skupić się na przekazywanym materiale przez około 20 minut. Później zdolność przyswajania informacji znacząco spada. To dlatego większość publicznych wystąpień z serii TED Talks ma około 18 minut. Potwierdził to również Guy Kavasaki definiując zasady budowania prezentacji multimedialnych jako 10/20/30 czyli 10 slajdów, 20 minut, 30pt wielkość czcionki.

It’s quite simple: a PowerPoint presentation should have ten slides, last no more than twenty minutes, and contain no font smaller than thirty points.

Guy Kavasaki

Naszym zdaniem ograniczenie liczby slajdów nie jest tu kluczowym kryterium, ważniejsza jest ilość treści na każdym slajdzie. Co dzieje się gdy osoba, która przygotowała 30 slajdową prezentację na konferencję, nagle dowiaduje się, że organizator dopuszcza tylko 20 slajdów na jednym wystąpieniu? Zaczyna przenosić teksty do wcześniejszych slajdów zacieśniając informacje i na siłę upycha tą samą treść w 20 slajdach. To z pewnością nie wpływa pozytywnie na jakość i czytelność prezentacji.

Projektowanie slajdów

Mając już przygotowaną wstępnie agendę możemy przejść od ogółu do szczegółu, czyli zająć się projektowaniem konkretnych slajdów. Ciekawe opracowanie przygotował David JP Philips, który zdefiniował 5 wytycznych tworzenia czytelnych slajdów. Przedstawiamy je poniżej z dodatkowym komentarzem:

  • Jeden przekaz na jeden slajd

    Nie możemy na jednym slajdzie pokazywać informacji związanych z kilkoma różnymi zagadnieniami, bo wpłynie to negatywnie na czytelność slajdu, a więc na zdolność przyswojenia informacji przez publiczność.

  • Hasła zamiast tekstu

    Na slajdzie umieszczamy tylko główne hasła i frazy, a właściwą treść ma wygłosić prelegent. Jest to bardzo ważne, gdyż osoby na widowni nie są w stanie jednocześnie czytać (tekstu ze slajdu) i słuchać (wypowiedzi ze sceny) !!! Tworzysz prezentację multimedialną, więc wykorzystaj jej możliwości i tekst pisany zastąp odpowiednią ilustracją lub zdjęciem. Pamiętaj, że jeden symbol może zastąpić 100 słów. Tekst pisany umieść dla swojej wygody w notatkach pod slajdem.

  • Właściwe proporcje i kontrast

    Elementy ważne powinny być większe i bardziej widoczne niż elementy mniej istotne. Oprócz rozmiaru elementów warto też odpowiednio ustawić kolorystykę i właściwy kontrast. Jeżeli na ciemnym tle ważne hasła będą w kolorze białym, a mniej ważne w szarym, to widz w pierwszej kolejności będzie skupiał uwagę na jaśniejszych częściach ekranu.

  • Ciemne tło prezentacji

    W trakcie publicznego wystąpienia to osoba na scenie jest najważniejsza, a prezentacja w tle ma stanowić tylko jej uzupełnienie i wsparcie. Jeżeli zastosujemy jasne, świecące tło prezentacji to właśnie tam będzie się skupiał wzrok publiczności zamiast na prelegencie. Co więcej taki jasny ekran w ciemnej sali będzie powodował szybsze zmęczeniu wzroku.

  • Sześć elementów na slajd

    Przeprowadzony przez David-a JP Philipsa eksperyment wskazuje, że jeżeli na slajdzie umieścimy 7 lub więcej elementów, policzenie ich zajmie 500% więcej czasu niż w przypadku 6 elementów. Wynika to z faktu, że liczbę sześciu elementów „szacujemy od razu” w czasie około 0,2 sekundy, a 7 lub więcej elementów musimy policzyć „na piechotę” w tradycyjny sposób. Jeżeli na slajdzie masz więcej elementów, warto taki slajd podzielić na dwa lub więcej, stosując tzw. porcjowanie treści. Nie należy bać się wolnej przestrzeni i odstępów między elementami.

Zachęcamy do zapoznania się w wystąpieniem David-a JP Philipsa.

Testowanie prezentacji na konferencję

Jeżeli opracowana przez ciebie prezentacja na konferencję spełnia powyższe zalecenia, przyszedł czas na testowanie i próbne wystąpienia. To bardzo ważny etap, który pozwoli ci wyłapać ewentualne błędy, wprowadzić poprawki i zweryfikować czy prezentacja trwa mniej niż 20 minut. Co więcej z każdym powtórzeniem materiału, będziesz czuł się pewniej, a samo właściwe wystąpienie przebiegnie spokojnie i bez przykrych niespodzianek.

Zobacz przykłady prezentacji na konferencję

Prezentacja na konferencję Mobivation

Prezentacja na konferencję SAGE

Prezentacja Polonika

Zobaczy więcej przykładów prezentacji multimedialnych