Prezentacja na konferencję
Czy wystąpienia publiczne i sympozja naukowe wymagają szczególnej formy prezentacji? Czy powinna ona różnić się od materiału do samodzielnego oglądania przy biurku przed komputerem? Oczywiście, że tak. Głównie jest to związane z osobą prelegenta, który występuje na scenie i wygłasza zasadniczą treść. Przygotowana prezentacja na konferencję ma go tylko wspierać i pomagać odpowiednio wizualizować przekazywane informacje. Często jednak zdarza się tak, że źle opracowana prezentacja, zamiast pomagać – rozprasza i przeszkadza w wystąpieniu.
Poznajmy zatem wytyczne, które warto stosować tworząc prezentację na konferencję. Najpierw omówimy prezentację jako całość, a następnie skupimy się na przygotowaniu poszczególnych slajdów.
Spis treści, czyli scenariusz
W pierwszej kolejności należy przygotować spis treści – agendę prezentacji, bo to da nam obraz materiału jaki jest do opracowania, i odpowie na pytanie czy wszystkie istotne aspekty zagadnienia są omówione. Będzie też stanowić swego rodzaju scenariusz naszego wystąpienia i będzie dla nas drogowskazem pokazującym skąd przyszliśmy, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy. Dzięki agendzie będziemy w stanie wstępnie określić jak długa będzie nasza prezentacja. I tu przechodzimy do pierwszej wytycznej, czyli właśnie długości prezentacji. Badania wyzują, że widownia jest w stanie skutecznie skupić się na przekazywanym materiale przez około 20 minut. Później zdolność przyswajania informacji znacząco spada. To dlatego większość publicznych wystąpień z serii TED Talks ma około 18 minut. Potwierdził to również Guy Kawasaki definiując zasady budowania prezentacji multimedialnych jako 10/20/30 czyli 10 slajdów, 20 minut, 30pt wielkość czcionki.
„It’s quite simple: a PowerPoint presentation should have ten slides, last no more than twenty minutes, and contain no font smaller than thirty points.”
Naszym zdaniem ograniczenie liczby slajdów nie jest tu kluczowym kryterium, ważniejsza jest ilość treści na każdym slajdzie. Co dzieje się gdy osoba, która przygotowała 30 slajdową prezentację na konferencję, nagle dowiaduje się, że organizator dopuszcza tylko 20 slajdów na jednym wystąpieniu? Zaczyna przenosić teksty do wcześniejszych slajdów zacieśniając informacje i na siłę upycha tą samą treść w 20 slajdach. To z pewnością nie wpływa pozytywnie na jakość i czytelność prezentacji.
Projektowanie slajdów
Mając już przygotowaną wstępnie agendę możemy przejść od ogółu do szczegółu, czyli zająć się projektowaniem konkretnych slajdów. Ciekawe opracowanie przygotował David JP Philips, który zdefiniował 5 wytycznych tworzenia czytelnych slajdów. Przedstawiamy je poniżej z dodatkowym komentarzem:
Zachęcamy do zapoznania się w wystąpieniem David-a JP Philipsa.
Testowanie prezentacji na konferencję
Jeżeli opracowana przez ciebie prezentacja na konferencję spełnia powyższe zalecenia, przyszedł czas na testowanie i próbne wystąpienia. To bardzo ważny etap, który pozwoli ci wyłapać ewentualne błędy, wprowadzić poprawki i zweryfikować czy prezentacja trwa mniej niż 20 minut. Co więcej z każdym powtórzeniem materiału, będziesz czuł się pewniej, a samo właściwe wystąpienie przebiegnie spokojnie i bez przykrych niespodzianek.