Prezentacja Pitch Deck – co to jest? Gdzie można z niej skorzystać?
Masz pomysł na produkt, który zrewolucjonizuje branżę, jednak brakuje Ci pieniędzy, by wcielić ideę w życie? A może prowadzisz start-up i potrzebujesz wsparcia finansowego, które pozwoli kontynuować innowacyjną działalność? Prezentacja Pitch Deck to narzędzie, które pomoże przekonać inwestora, że można zaufać Twojemu projektowi. Czym właściwie ona jest? Gdzie można ją wykorzystać? Przedstawiamy podstawowe informacje na temat Pitch Deck i najważniejsze zasady jej projektowania.
Prezentacja Pitch Deck – co to? Definicja i podstawowe cele.
Prezentacja Pitch Deck to zestawienie slajdów, którego podstawowym celem jest przekonanie odbiorcy do konkretnej akcji – zazwyczaj jest nią wsparcie finansowe lub merytoryczne prezentowanego przedsięwzięcia. Pozwala ono wypełnić lukę kapitałową, menedżerską czy też networkingową, co w przypadku inicjatyw będących na wczesnych etapach rozwoju bywa nieocenioną pomocą i często jedyną szansą, by wcielić swoją koncepcję w życie.
Nie dziwi zatem fakt, że wiele osób szuka wsparcia wśród inwestorów, którzy dysponują nie tylko środkami finansowymi, ale również know-how. Tzw. aniołowie biznesu odbywają dziesiątki spotkań i analizują pomysły z całego świata. Konkurencja jest zatem spora. Z tego względu prezentacja Pitch Deck musi być na najwyższym poziomie. Inaczej przepadnie w gąszczu innych pokazów slajdów i nie zrealizuje swojego podstawowego celu, jakim jest nakłonienie inwestora do wsparcia inicjatywy.
Gdzie można wykorzystać Pitch Deck?
W większości przypadków prezentacja Pitch Deck jest wykorzystywana w trakcie bezpośredniego spotkania z potencjalnym inwestorem, tzw. aniołem biznesu. Odpowiednio zaprojektowana nie tylko dostarczy najważniejszych informacji na temat pomysłu, ale również przedstawi go w możliwie najkorzystniejszym świetle i zachęci odbiorcę do działania.
Pozyskanie środków pieniężnych od inwestorów nie jest jedyną formą finansowania innowacyjnych pomysłów. Obecnie dużą popularnością cieszy się również finansowanie społecznościowe, z ang. crowdfunding. Polega ono na pozyskiwaniu pieniędzy na realizację projektu pośród członków społeczności internetowej. W takim przypadku suma środków potrzebnych do uruchomienia inicjatywy składa się z małych wpłat przekazanych przez darczyńców.
Żeby przekonać donatorów do dokonania mikropłatności, również możesz wykorzystać prezentację Pitch Deck. Odpowiednio wykonana odróżni projekt od konkurencyjnych inicjatyw zamieszczonych na platformach crowdfundingowych i zachęci do wpłat.
Co ważne, z uwagi na fakt, że taki pokaz slajdów będzie opublikowany online, a nie prezentowany podczas bezpośredniego spotkania z inwestorem, powinien mieć nieco inną formułę niż standardowa prezentacja Pitch Deck. W jego przypadku dopuszcza się np. większą ilość informacji, tak aby darczyńca mógł dobrze poznać projekt. Brak istotnych z jego punktu widzenia danych może przekreślić szanse na otrzymanie finansowania.
Jak stworzyć prezentację Pitch Deck? Najważniejsze zasady projektowania.
Prezentacja Pitch Deck może okazać się skutecznym narzędziem do pozyskiwania inwestorów. Warunek jest jeden – musi być odpowiednio zaprojektowana. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas jej przygotowywania?
- Przejrzysta struktura. Prezentacja Pitch Deck jest projektowana według specyficznego schematu. Obrazuje ona istniejący problem i jego rozwiązanie, którym jest dany produkt lub usługa. Natomiast w kolejnych slajdach buduje wiarygodność przedsięwzięcia. Ma to zachęcić inwestora do wsparcia przedsięwzięcia.
- Spójna stylistyka. Inwestorzy nie oczekują wyszukanych efektów i animacji. Nie oznacza to jednak, że stylistyka Pitch Deck może być traktowana po macoszemu. Kolory, fonty i materiały graficzne powinny być przemyślane tworzyć spójną całość. Podkreśli to Twój profesjonalizm.
- Wartościowa treść. W przypadku Pitch Deck należy bezwzględnie unikać ścian tekstu. Serwowany inwestorowi przekaz ma być zwięzły. Dodatkowo warto go okrasić wykresem, osią czasu czy też infografiką, która wyrazi więcej niż same słowa. W ten sposób pokażesz, że szanujesz czas inwestora.
Zobacz przykłady
Chcesz mieć pewność, że prezentacja Pitch Deck spełni swoje zadanie? Jej stworzenie powierz nam. Zaprojektujemy dla Ciebie i wykonamy atrakcyjny pokaz slajdów, który będzie stanowił skuteczne wsparcie na spotkaniu z potencjalnym inwestorem. Napisz do nas lub zadzwoń i przedstaw swoje potrzeby, a my odpowiemy na nie i przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.