Jak wybierać zdjęcia i grafiki do prezentacji multimedialnej?
Prezentacja multimedialna jest jedną z najchętniej wybieranych form przekazywania treści. Służy za wsparcie dla prelegenta, ale nie tylko. Urozmaica przekaz i sprawia, że omawiana tematyka łatwiej zapada odbiorcom w pamięć. Żeby jednak spełniła swoje zadania, nie może w niej zabraknąć zdjęć i grafik. Jak je wybierać, by zadziałały na korzyść pokazu slajdów?
Tworzenie prezentacji multimedialnej – jak wybierać zdjęcia i grafiki? 4 najważniejsze wskazówki
Zdjęcia i grafiki to elementy wizualne, które stanowią podstawę każdej, dobrze przygotowanej prezentacji multimedialnej. Urozmaicają przekaz, budzą zainteresowanie odbiorców i ułatwiają im koncentrację. W efekcie pozwalają lepiej przyswoić omawiane informacje i sprawiają, że na dłużej zapadają one publiczności w pamięć.
Żeby jednak zdjęcia i grafiki wywołały pożądane reakcje, muszą zostać prawidłowo dobrane. W przeciwnym razie nie zadziałają na korzyść wystąpienia, a prezentacja multimedialna zostanie uznana za nieprofesjonalną. O czym więc pamiętać, aby tego uniknąć? Przedstawiamy 4 najważniejsze wskazówki, które pozwolą Ci tworzyć jeszcze lepsze slajdy.
1. Zadbaj o to, aby zdjęcia i grafiki korespondowały z omawianą tematyką.
Żeby elementy graficzne wzmacniały przekaz, muszą być z nim tematycznie powiązane. W przeciwnym razie mogą wprowadzać publiczność w błąd. Korespondujące z poruszaną problematyką zdjęcia i grafiki ułatwią zapamiętywanie informacji.
2. Zastanów się, czy wybrane zdjęcia i grafiki współgrają ze stylem prezentacji multimedialnej.
Elementy graficzne powinny być dostosowane do prezentacji multimedialnej także pod względem designu. W przypadku pokazów slajdów nieprzeznaczonych do użytku komercyjnego najczęściej można sobie pozwolić na większą swobodą stylistyczną. Natomiast biznesowe prezentacje multimedialne powinny być bardziej eleganckie i stonowane. Takie też zdjęcia i grafiki należy do nich dobierać. Zagwarantuje to – tak ważną dla odbioru przekazu – spójność.
3. Upewnij się, że z wybranych zdjęć i grafik możesz legalnie korzystać.
Nie każde dostępne w sieci zdjęcie może być przez Ciebie wykorzystane w prezentacji multimedialnej, zwłaszcza jeśli jest ona przygotowywana na użytek komercyjny. Umieszczając na slajdzie grafikę bez zgody osoby, która ją zaprojektowała, naruszasz prawo autorskie. Jak tego uniknąć? Skąd brać zdjęcia do prezentacji multimedialnej?
W internecie nie brakuje serwisów z darmowymi zdjęciami i grafikami, które można wykorzystać nie tylko w pokazach slajdów, ale również na stronach www i portalach społecznościowych. Mowa tutaj m.in. o: Pexels, Unsplash, Pixabay, Freepik czy też Free Images.
Korzystanie z powyższych serwisów nie zwalnia Cię jednak z odpowiedzialności za sprawdzenie licencji zdjęcia przed jego pobraniem i dopełnienie jej warunków. Dla przykładu licencja:
- CC0 (Creative Commons Zero) – nie nakłada na użytkownika żadnych dodatkowych ograniczeń, ani wymogów. Pozwala na swobodne wykorzystanie zdjęcia, bez pytania o zgodę,
- CC BY – umożliwia kopiowanie, rozprowadzanie, przedstawianie i zmieniane zdjęcia pod warunkiem oznaczenia jego autora i pochodzenia,
- CC BY-NC – zastrzega, że zdjęcia nie może być wykorzystywane do celów komercyjnych.
4. Zadbaj o wysoką jakość wykorzystywanych zdjęć i grafik.
Rozciągnięte i rozmazane fotografie nie zrobią dobrego wrażenia, nawet jeśli będą korespondować z omawianą tematyką. Wręcz odwrotnie. Mogą zrujnować całe wystąpienie, gdyż będą sugerować, że prelegent nie przyłożył się do swojej pracy.
Dobór zdjęć i grafik to kluczowy aspekt tworzenia prezentacji multimedialnej. Dlatego warto mu poświęcić więcej czasu. Jeśli dostępne w internecie zasoby Cię nie satysfakcjonują, możesz zlecić wykonanie elementów graficznych specjalistycznej firmie. Współcześnie nie musisz nawet samodzielnie tworzyć prezentacji multimedialnej. Zrobią to za Ciebie eksperci. Zyskasz dzięki temu nie tylko więcej czasu, by przygotować się do wystąpienia, ale również gwarancję efektów.