Prezentacja dla inwestora

Udana prezentacja dla inwestora – o czym pamiętać?

Prezentacja dla inwestora (z ang. Pitch Deck) to szczególny typ prezentacji multimedialnej. Jej celem jest przekonanie odbiorcy do finansowego wsparcia przedstawianego przedsięwzięcia. Dlatego musi zostać zaprojektowana z najwyższą starannością. Jak sprawić, by prezentacja dla inwestora była udana? O czym pamiętać przy jej projektowaniu?

Udana prezentacja dla inwestora – podstawowe zasady projektowania

Prezentacja dla inwestora powinna być krótka. 15 slajdów to granica, której nie warto przekraczać, jeśli nie chce się zanudzić odbiorcy. Nawet jeśli reklamowany produkt (lub usługa) ma wiele zalet, nie trzeba chwalić się wszystkimi. Lepsze rezultaty przynosi koncentracja na tych najważniejszych. Pokazuje bowiem, czy jesteś w stanie dobrze ocenić atuty proponowanych produktów (usług).

Jeśli jednak obawiasz się, że inwestor może oczekiwać więcej szczegółów, przygotuj dwie wersje prezentacji – jedną krótką, a drugą wydłużoną. Taki krok może dać Ci przewagę. Pokaże bowiem odbiorcy, że jesteś w stanie przygotować się na różne scenariusze.

W przypadku prezentacji dla inwestora liczy się również zwięzłość przekazu. Bezwzględnie należy unikać ścian tekstu. Zniechęcają one bowiem czytelnika do lektury. Na szczęście, można je zastąpić np. infografikami, które podają informacje w przystępnej i miłej dla oka formie. Odpowiednio wykonane podnoszą walory wizualne prezentacji i sprawiają, że odbiorca lepiej zapamiętuje to, co masz do powiedzenia.

Prezentacja dla inwestora – jak ją dobrze skonstruować?

Co więcej, prezentacja dla inwestora musi odpowiednią konstrukcję, nieco odmienną od standardowej. Klasyczny slajd tytułowy należy zastąpić slajdem z nazwą firmy i krótkim hasłem przewodnim biznesu. Nie należy rozpisywać się zanadto na temat misji przedsiębiorstwa. Można natomiast o niej opowiedzieć. Na pierwszym slajdzie powinno znaleźć się również logo przedsiębiorstwa.

Na kolejnym slajdzie przedstaw dostrzeżony przez Ciebie problem na rynku. Może to być np. brak dostępu grupy docelowej do jakiejś usługi. Zobrazuj jego skalę, umieszczając np. wykres, infografikę lub mapę. Na następnym slajdzie wskaż rozwiązanie, czyli Twój produkt lub usługę. Ponownie użyj grafiki, najlepiej zbieżnej wizualnie z poprzednią. Dzięki konstrukcji „problem-rozwiązanie” udowodnisz, że Twój pomysł odpowiada realnej potrzebie rynkowej.

Kolejny slajd należy zarezerwować na opis produktu (usługi). Powinien on przedstawiać proponowane rozwiązanie w bardziej szczegółowy sposób. Wciąż jednak musi to być esencja. W przeciwnym razie odstraszysz inwestora nadmierną koncentracją na cechach produktu, a nie problemach, które ma on rozwiązywać.

W dalszych slajdach należy zaprezentować twarde dane i informacje dotyczące:

  • rynku zbytu i grupy docelowej,
  • przyjętego modelu biznesowego,
  • strategii marketingowej,
  • konkurencji,
  • etapów rozwoju biznesu (tzw. milestones lub road map),
  • firmowych finansów i oczekiwań względem inwestora,
  • zespołu.

Na każdą z powyższych kwestii poświęć nie więcej niż jeden slajd. Na każdym zawrzyj tylko najistotniejsze informacje. Szczegóły możesz dopowiedzieć, ale też nie rozwódź nad nimi zanadto. Na slajdzie końcowym umieść nazwę i logo firmy, a także dane do kontaktu. Gotowe!

Prezentacja dla inwestora powinna być wciągającą historią. Wówczas pobudzi wyobraźnię i wywoła określone emocje, a to już połowa sukcesu. Dzięki temu Twój projekt zostanie dobrze odebrany i zapamiętany. Pamiętaj jednak, że inwestor będzie oczekiwać wiarygodnych informacji. Dlatego musisz znaleźć złoty środek i połączyć emocje z twardymi danymi.

Zaprojektowanie prezentacji dla inwestora to nie lada wyzwanie. Dlatego zadanie to warto powierzyć specjalistom. Zadbają oni nie tylko o odpowiednią strukturę pokazu, ale również atrakcyjność wizualną poszczególnych slajdów, na których znajdą się profesjonalne grafiki. Stworzą indywidualny projekt, który będzie dopełnieniem produktu (lub usługi). Dzięki temu Twoje wystąpienie z pewnością zapadnie w pamięć.

Potrzebujesz prezentacji dla inwestora?