Prezentacja multimedialna produktu – co powinna zawierać, aby była skuteczna?
Sprzedajesz produkty i szukasz narzędzia, które pozwoli Ci lepiej docierać do klientów? Zastanawiasz się, jak przekonać nieprzekonanych? Odpowiednio zaprojektowana prezentacja multimedialna będzie Twoim asem w rękawie. Jakich elementów nie może w niej zabraknąć, aby skutecznie nakłaniała do zakupu?
Prezentacja multimedialna produktu – podstawowe kwestie, o których nie można zapomnieć
Prezentacja multimedialna to narzędzia chętnie wykorzystywane przez handlowców w procesie sprzedaży. Odpowiednio zaprojektowane nie tylko informują o produkcie, ale przede wszystkim wzbudzają w potencjalnych klientach chęć zakupu i skutecznie eliminują ich ewentualne obiekcje. W rezultacie przyspieszają i ułatwiają finalizację transakcji.
Nie każdy jednak pokaz slajdów działa na korzyść produktu. Niektóre wręcz zniechęcają do zakupu. Są zbyt długie, kuleją pod względem wizualnym, przytłaczają odbiorców ścianami tekstu lub nadmiarem szczegółów. W efekcie zamiast wspierać, przeszkadzają w sprzedaży.
Na szczęście można temu zapobiec. W jaki sposób? Klucz tkwi w odpowiednim zaprojektowaniu prezentacji multimedialnej. Zanim jednak zaczniesz tworzyć pokaz slajdów, zadbaj o podstawy.
- Określ punkty styku odbiorców prezentacji multimedialnej z produktem. Stosowanie wezwań do działania (CTA), dostarczanie dowodów społecznych czy też wychwalanie produktu może nie przynieść pożądanych rezultatów, jeśli potencjalny klient nie będzie miał świadomości, że w ogóle go potrzebuje, albo nie będzie wiedział, na czym polega jego działanie.
Żeby zaprojektować skuteczną prezentację produktową, w pierwszej kolejności musisz skoncentrować się na grupie docelowej, a nie produkcie. Jeżeli nie jesteś w stanie precyzyjnie określić punktów styku, bezpieczniej będzie założyć, że Twoi odbiorcy nie wiedzą o produkcie nic. Identycznie zrób, gdy wiesz, że będziesz przemawiać do zróżnicowanej grupy docelowej. Oznacza to więcej pracy. Niemniej zwiększa szansę na sukces.
- Określ cel pokazu slajdów. Skoro punkty styku odbiorców prezentacji multimedialnej mogą być różne, nie zawsze to sprzedaż musi być głównym celem pokazu slajdów. Często tworzy się go po to, aby zwiększyć ogólną świadomość produktu wśród potencjalnych klientów, odeprzeć ich obawy i obiekcje albo wypromować produkty/usługi komplementarne.
W każdym z tych przypadków pokaz slajdów powinien wyglądać nieco inaczej i koncentrować się na odmiennych aspektach. Im precyzyjniej określisz cel prezentacji multimedialnej, tym łatwiej Ci będzie stworzyć skuteczny projekt. Zyskasz bowiem określone ramy.
Jakie elementy powinna zawierać prezentacja multimedialna produktu?
Niezależnie od punktów styku odbiorców pokazu slajdów z produktem i jego celu (celów) przyjmuje się, że prezentacja produktowa powinna zawierać określone elementy, aby zamienić widzów w klientów i przekonać nieprzekonanych. Zalicza się do nich:
- zwięzłe objaśnienie kategorii produktu i jego najważniejszych cech – bez tego ani rusz. Potencjalni klienci muszą wiedzieć, z czym mają do czynienia i jak dany produkt działa,
- zdefiniowanie problemu klienta i wskazanie rozwiązania – uświadom potencjalnym klientom ich problem (np. braki w obsłudze oprogramowania do tworzenia prezentacji multimedialnej), a następnie pokaż im rozwiązanie, czyli Twój produkt (np. szkolenie z zakresu Power Point),
- przewagi konkurencyjne – pokaż, co odróżnia Twój produkt od konkurencji. Przewagi możesz szukać nie tylko w cenie, ale również parametrach produktu czy też sposobie jego dostarczania,
- dowód społeczny – dostarcz odbiorcom argumentów, że można zaufać Twojemu produktowi. Mogą to być pozytywne opinie wystawione na jego temat przez dotychczasowych klientów, rekomendacje współpracy czy też case study,
- wezwanie do działania (CTA) – precyzyjnie wskaż odbiorcom prezentacji produktowej, co mają zrobić w dalszym kroku np. „Umów się na konsultację online”, „Zamów produkt przez stronę www”.
Nie wiesz, jak zaprojektować pokaz slajdów, który wesprze sprzedaż? Stworzenie prezentacji multimedialnej produktu możesz powierzyć nam. Zadbamy o każdy, nawet najmniejszy szczegół projektu. W efekcie będzie on realizował Twoje cele.