Jak dobrać fonty do prezentacji multimedialnej?
Dobór fontów to jeden z ważniejszych aspektów tworzenia prezentacji multimedialnej. Po typie zastosowanej czcionki (czcionek) poznać można, czy slajdy przygotował profesjonalista czy też osoba niemająca doświadczenia. Jak więc wybrać odpowiedni font do prezentacji multimedialnej? Na jakie czcionki decydują się fachowcy?
Czcionka a krój pisma – różnice
Większość osób posługuje się określeniem „czcionka” (z ang. font), tak naprawdę mając na myśli krój pisma. W dalszej części tekstu będziemy się posługiwać potocznym rozumieniem słowa czcionka, po to by nie wprowadzać niepotrzebnego zamieszania. Nie bylibyśmy jednak sobą, gdybyśmy nie wyjaśnili różnicy między poszczególnymi pojęciami.
Czcionka (z ang. font) to nic innego jak obraz pojedynczego znaku pisma (np. litery lub cyfry). Żeby powstał jeden wyraz, trzeba połączyć ze sobą kilka czcionek. Współcześnie czcionka to cyfrowy reprezentant pojedynczego znaku pisma. Krój pisma natomiast jest kompletnym, ujednoliconym graficznie zestawem znaków pisma. Wśród najpopularniejszych krojów pisma wymienić można Arial, Calibri czy też Times New Roman – czyli to, co potocznie jest określane mianem czcionek.
Skoro już znasz różnicę pomiędzy czcionką a krojem pisma, pora dowiedzieć się, czy dobór fontu ;) do prezentacji multimedialnej jest ważny. Podpowiemy Ci również, na co warto się zdecydować.
Fonty szeryfowe i bezszeryfowe – na co się zdecydować w prezentacji multimedialnej?
Chociaż wydawać by się mogło, że dobór fontu ma marginalne znaczenie, specjaliści od projektowania są zgodni – czcionka wpływa na podświadomość odbiorców. Nie tylko determinuje to, czy prezentowane treści są czytelne, ale również wyzwala u słuchaczy określone emocje, a nawet skłania do działań. To dlatego dobór fontu nie może być przypadkowy.
W swojej prezentacji możesz zastosować dwa typy czcionek (krojów pisma):
- czcionki szeryfowe – wyposażone są w szeryfy, czyli elementy ozdobne, które mają za zadanie zwiększyć dekoracyjność pisma. Na ogół są stosowane w publikacjach drukowanych – książkach, katalogach, zaproszeniach. Oto przykłady czcionek szeryfowych: Times New Roman, Georgia czy też Palatino Linotype,
- czcionki bezszeryfowe – jak sama nazwa wskazuje, są pozbawione szeryfów. Najczęściej spotkać je można na banerach oraz w publikacjach elektronicznych. Za najpopularniejsze czcionki bezszeryfowe uznaje się: Arial, Verdana czy też Tahoma.
Na którą opcję warto więc zdecydować się w przypadku prezentacji multimedialnych. Najlepiej sprawdzi się połączenie czcionek szeryfowych z bezszeryfowymi. Te pierwsze zastosuj w nagłówkach, gdyż mogą one mieć bardziej dekoracyjny charakter. W akapitach natomiast lepiej sprawdzają się proste czcionki bezszeryfowe, gdyż są bardziej czytelne. W efekcie tekst jest łatwiejszy w odbiorze. Różnicując w ten sposób nagłówki i akapity nadasz treści odpowiednią hierarchię
Żeby prezentacja multimedialna była profesjonalna i przyjemna w odbiorze, we wszystkich nagłówkach należy zastosować tę samą czcionkę szeryfową. Zasada ta obowiązuje także w przypadku tekstu. Na wszystkich slajdach powinien on być pisany tym samym fontem bezszeryfowym. Dzięki temu prezentacja będzie spójna i atrakcyjna w odbiorze.
Jeśli chcesz wyróżnić fragment tekstu, wcale nie musisz wprowadzać nowego fontu. Wystarczy, że go pogrubisz (bold), pochylisz (kursywa), odchudzisz (light) lub rozciągniesz (wprowadzając szersze odstępy pomiędzy literami). Możesz również zastosować inny kolor. Decydując się na to rozwiązanie, pamiętaj o zachowaniu kontrastu między odcieniem czcionki a tłem. Dzięki temu tekst będzie czytelny.
Dobór fontu do prezentacji multimedialnej to ważna kwestia, która nie tylko wpływa na odbiór treści, ale również może skłaniać słuchaczy do działania. Jeśli obawiasz się, że nie uda Ci się osiągnąć pożądanego efektu, zaprojektowanie prezentacji multimedialnej możesz powierzyć specjalistom. Zadbają oni nie tylko o dobór fontu, ale również o szereg innych szczegółów, które sprawią, że będzie ona się profesjonalnie wyglądać.
Więcej praktycznych wskazówek znajdziesz w naszym