Animacje w Power Point – rodzaje i właściwy dobór efektów
Animacje mogą kojarzyć się niektórym z bajkami animowanymi, inaczej kreskówkami. To wesoła analogia, która znajduje zastosowanie także w przypadku poważnych prezentacji biznesowych. Kto powiedział, że profesjonalizm musi być nudny? W przypadku prezentacji multimedialnych PowerPoint, animacje to efekty, które zwiększają dynamikę, a tym samym ożywiają przekaz. To niezmiernie ważne, ponieważ wiele osób ma tendencję do zalewania słuchaczy suchymi informacjami. Chcesz dowiedzieć się więcej o animacjach, ich rodzajach oraz efektach, które wywołują? Przeczytaj poniższy artykuł!
Rodzaje animacji
Biznesowe prezentacje multimedialne służą przekazaniu wiedzy i osiągnięciu zamierzonego efektu, którym może być zakup przedmiotu lub skorzystanie z oferty danej firmy. Żeby tak się stało, przekaz prezentacji musi trafić do dedykowanego odbiorcy i go zainteresować. W tym miejscu wkraczają na scenę dodatki, które czynią prezentacje multimedialne bardziej przystępnymi i zwyczajnie ciekawszymi. Animować można zarówno obiekty, zdjęcia oraz grafiki na slajdach, jak i teksty na nich zamieszczone. Można także ustalić przejścia pomiędzy slajdami. Warto poznać rodzaje animacji, które sprawią, że nawet tabele i wykresy nabiorą dynamiki.
Wyróżnia się cztery podstawowe kategorie animacji:
- Wejścia mają zastosowanie do elementów, które chce się wprowadzić na slajd. Przykładami są: pojawienie się, zanikanie, przylot, podskok, kręcenie się i powiększanie obiektu.
- Wyróżnienia służą do zaznaczenia danego elementu na prezentacji. Zaliczamy do nich: impuls, huśtawka, ściemnianie, dopełnianie, podkreślenie i fala.
- Wyjścia elementów, które jak nazwa wskazuje opuszczają slajd. Należą do nich między innymi: wylot, zanikanie, podział, ścieranie i kształt.
- Ścieżki ruchu powodują ruch elementów po domniemanej linie, łukach, obrotach, pętlach oraz innych kształtach.
Więcej praktycznych wskazówek znajdziesz w naszym
VIDEO KURSIE
POWERPOINT 2022
Dobór animacji do charakteru prezentacji multimedialnej
We wszystkich działaniach biznesowych rozsądne jest zachowanie umiaru. Nie inaczej jest w przypadku dodawania animacji do prezentacji multimedialnych PowerPoint. Umiejętne rozmieszczenie poszczególnych efektów, pozwoli osiągnąć wyznaczone cele skoncentrowania uwagi widowni oraz wprowadzenia dynamiki do prezentacji multimedialnej. Jak więc w praktyce powinien wyglądać dobór animacji?
Złote zasady dodawania animacji
- Spójna koncepcja i umiar. Ze względu na specyficzne grono odbiorców biznesowych, w większości branż nie można pozwolić sobie na zbytnie szaleństwa. Najpierw należy zastanowić się nad charakterem i tematyką prezentacji, a następnie z umiarem stosować urozmaicenia w postaci animacji. Od zbyt dużej ilości ruchu, widowni może zakręcić się w głowie!
- Porządek i wyczucie. Nie powinno się mieszać zbyt wielu przeciwstawnych efektów. Mogą wprowadzić one tylko niepotrzebne zamieszanie i odciągnąć uwagę od meritum prezentacji multimedialnej.
- Odpowiednio oszacowany czas animacji. Przy stosowaniu wyliczeń i wypunktowań można uzyskać bardzo dobre efekty animacyjne. Należy jednak pamiętać o czasie trwania poszczególnych animacji. Trzeba dać widowni czas na zapoznanie się z jednym podpunktem oraz sobie na rozwinięcie go.
Reasumując, prezentacje PowerPoint nie muszą i nie powinny kojarzyć się z nudnymi, suchymi przekazami informacji. Omawiany program oferuje mnóstwo możliwości i wciąż dodaje kolejne. Animacje są w prezentacjach multimedialnych już dosyć powszechne, jednak aby mogły wywołać zamierzony skutek muszą być umiejętnie dobrane. Nie wolno zapominać o umiarze w ich stosowaniu, by nie przyćmić nadrzędnego celu prezentacji, którym jest podkreślenie określonego przekazu. Nie każdy chce lub potrafi umiejętnie dodawać animacje oraz inne efekty do prezentacji.