Scenariusz prezentacji firmowej

Co powinno znaleźć się w prezentacji firmy – pobierz gotowy scenariusz

W każdym przedsiębiorstwie przychodzi taki moment, gdy trzeba przygotować prezentację firmy. Najczęściej wynika to z nawiązania współpracy z nowym kontrahentem, który jeszcze przed spotkaniem prosi o przesłanie najważniejszych informacji właśnie w postaci prezentacji. W tym artykule przedstawię od czego zacząć prace nad prezentacją i co powinno się w niej znaleźć. Krok po kroku omówię najistotniejsze slajdy, składające się na gotowy scenariusz prezentacji firmowej.

Gdy chcemy nawiązać współpracę z nowym partnerem biznesowym, musimy przedstawić ofertę naszej firmy oraz jej osiągnięcia. Naturalnym rozwiązaniem będzie przygotowanie prezentacji firmowej. Należy tu rozgraniczyć dwie sytuacje, z którymi możemy mieć do czynienia:

  1. Prezentację będziemy wysyłać do kontrahenta np. drogą mailową. Wówczas nie mamy możliwość dopowiedzenia i wyjaśnienia danego tematu. Osoba oglądająca musi uzyskać wszystkie informacje z treści umieszczonych w prezentacji.
  2. Prezentację przedstawiamy my, w trakcie bezpośredniego spotkania lub spotkania on-line. W tym przypadku na slajdach powinniśmy umieścić tylko główne hasła i kluczowe frazy. Główną narracje będzie prowadził przedstawiciel firmy, a prezentacja będzie wspierać  jego wystąpienie.

Czy zatem powinniśmy tworzyć dwie różne prezentacje w zależności od ich przeznaczenia? Dokładnie tak!

Nie oznacza to jednak podwójnej pracy, jeżeli zastosujemy właściwe podejście. W pierwszym kroku należy przygotować prezentację do wysyłania drogą mailową, która będzie zawierała pełne opisy. Następnie możemy wykonać kopię tej prezentacji, z której usuniemy część treści, zastępując je kluczowymi hasłami. W ten sposób uzyskamy dwie wersje prezentacji firmowej, które będziemy wykorzystywać w zależności od potrzeb.

Prezentacja zazwyczaj składa się z około 10 – 15 slajdów. Taka liczba jest wystarczająca by przedstawić najważniejsze elementy oferty,  jednocześnie nie zanudzając odbiorców.

Znamy już dwa podejścia do tworzenia prezentacji firmowej. Teraz przedstawię co w takiej prezentacji należy umieścić. Typowy scenariusz prezentacji firmowej zawiera następujące slajdy:

  1. Slajd tytułowy
  2. O firmie
  3. Historia
  4. Obszar działalności
  5. Oferta – produkt / usługa
  6. Oferta – produkt / usługa
  7. Oferta – produkt / usługa
  8. Park maszynowy
  9. Gwarancja jakości: Doświadczenie
  10. Certyfikaty i osiągnięcia
  11. Dane liczbowe: Zatrudnienie / sprzedaż / obroty
  12. Nasi Klienci / zaufali nam
  13. Plany i rozwój na przyszłość
  14. Zaproszenie do współpracy / dane kontaktowe

Oprócz treści prezentujących ofertę, slajdy takie jak: historia firmy, obszar działalności, nasi klienci, itp. pokazują nasze doświadczenie i osiągnięcia w danym obszarze, a więc mają przekonać kontrahenta, że jesteśmy pewnym i stabilnym partnerem.

Pamiętaj, że jest to propozycja, a nie sztywne rozwiązanie identyczne dla wszystkich zastosowań. Konkretne slajdy i ich kolejności musisz dopasować do swoich potrzeb.

Slajd tytułowy

Na tym slajdzie powinniśmy umieścić 3 elementy:

  • Logo firmowe,
  • Krótkie, intrygujące hasło przewodnie, charakteryzujące naszą działalność,
  • Zdjęcie, grafikę lub wizualizację, która w jasny i czytelny sposób będzie komunikować branżę w której działamy.

Slajd tytułowy w prezentacji firmowej

Po uruchomieniu prezentacji i wyświetleniu pierwszego slajdu, odbiorca od razu powinien wiedzieć czego dotyczy prezentacja.

Czasami na slajdzie tytułowym możemy też umieść informację dla kogo prezentacja jest przygotowana. Możemy np. napisać: „Prezentacja / oferta przygotowana dla:” i poniżej wstawić logo kontrahenta. Dzięki takiemu zabiegowi, obiorca, odniesie wrażenie, iż prezentacja jest przygotowana specjalnie dla niego i nie jest to ogólny materiał wysyłany do setek innych firm.

Slajd O firmie

Tutaj, w krótki w zwięzły sposób powinniśmy opisać, czym się zajmujemy, np.:

Jesteśmy firmą rodzinną,  działającą nieprzerwanie od 1996 roku,  początkowo pod nazwą […],  a od 2008 roku jako […]. Posiadamy ponad 30-letnie doświadczenie  w […],  zgodnie z wymaganiami klienta. Nasza załoga posiada duże doświadczenie,  dzięki czemu,  możemy sprostać  najtrudniejszym zadaniom. Stale udoskonalamy nasz park maszynowy  dostosowując go do najwyższych standardów rynku.

albo

Nasz zakład powstał w […]r.  Początkowo opierał się na działalności rodzinnej, która na przestrzeni prawie 20 lat przekształciła się w sprawnie funkcjonujący zakład produkcyjny. Zakup nowych terenów, maszyn oraz doskonalenie technologii produkcji przyczyniły się do zwiększenia skali działalności przedsiębiorstwa. Obecnie w naszej ofercie produktowej znajdują się wyroby z drewna, mające swe zastosowanie w domach i ogrodach. Nieustannie pracujemy nad nowymi wzorami, które sukcesywnie wprowadzane są do sprzedaży.

Możemy też tekst umieścić w formie bezokoliczników, układając go w ciekawą formę graficzną, tak jak tu:

Prezentacja o firmie

Slajd Historia firmy

Na tym slajdzie warto przedstawić kluczowe daty i wydarzenia z działalności firmy, zaczynając od powstania, aż do teraźniejszości. Taki slajd najczęściej jest wykonany w formie osi czasu, tzw. timeline-u, gdzie umieszczone są ważne daty wraz z krótkimi notkami. Na pojedynczym slajdzie zmieścimy około 8-10 takich bloków, umieszczonych na przemian: powyżej i poniżej osi czasu. Powinniśmy unikać większej liczby bloków, aby  wszystko zmieściło się na pojedynczym slajdzie.

Slajd: Historia firmy

Obszar działalności

Teraz przyszedł czas na pokazanie rynku, na którym działamy. Najlepiej sprawdza się tu mapka z zaznaczonymi krajami, do których eksportujemy nasze produkty. Kluczowe jest właściwe dobranie skali. Jeżeli działamy na rynku europejski, nie ma sensu pokazywać mapy całego świata, wystarczy tylko właściwy fragment Europy.  Kraje, z którymi współpracujemy warto zaznaczyć innym kolorem. Dodatkowo, dobrze sprawdzają się również strzałki, prowadzące od punktu położenia naszej siedziby, do wybranego kraju.

Slajd: Obszar działalności Firmy

Analogicznie, jeżeli działamy tylko na obszarze naszego kraju, pokazujemy mapę Polski z zaznaczeniem głównych  miast i kierunków odbioru naszych usług.

Oferta – produkt / usługa

To jest główna i zasadnicza części prezentacji, w której szczegółowo przedstawiamy naszą ofertę. Zazwyczaj na każdą grupę produktów lub usług przeznaczamy pojedynczy slajd. Jeżeli w naszej ofercie jest pięć grup produktowych, przygotowujemy pięć analogicznych slajdów. Powinny być one do siebie podobne i oparte na jednym wzorze / układzie slajdu. Dzięki temu odbiorca nie będzie miał wątpliwości, że przegląda kolejne elementy oferty.

Oferta firmy

Przygotowanie oddzielnych slajdów z poszczególnymi grupami produktów lub usług, niesie również dodatkową korzyść. Dzięki temu będziemy mogli w łatwy sposób, zarządzać i dostosowywać zawartość prezentacji do wybranej sytuacji. Wyobraźmy sobie, że danych kontrahent jest zainteresowany tylko częścią naszej oferty. Prezentując usługi na odrębnych slajdach, będziemy mogli w szybki i łatwy sposób ukryć lub usunąć z prezentacji niepotrzebne elementy.

Park maszynowy

Jeżeli firma zajmuje się produkcją, czasami warto przedstawić wykorzystywane profesjonalne maszyny i urządzenia. Dzięki temu uwiarygodnimy działalność w oczach potencjalnego kontrahenta. Możemy tu w kilku słowach kolejno opisać wybrane urządzenia lub całościowo opisać linię technologiczną. Potencjalni Klienci z pewnością znają nowinki branżowe i wiedzą, że najnowsze rozwiązania gwarantują wysoką jakość usług.

Slajd: Park maszynowy

Doświadczenie i gwarancja jakości

Teraz możemy przejść do pokazania naszego doświadczenia, które jest gwarancją jakości. Możemy tu raz jeszcze podkreślić, iż:

„…działamy w branży [xx] lat, zrealizowaliśmy [xx] projektów. Nasz zespół zespół składa się ze specjalistów, którzy posiadają właściwą wiedzę popartą licznymi certyfikatami i szkoleniami. Bogate doświadczenie, profesjonalny zespół fachowców oraz spełnianie restrykcyjnych wymagań i standardów są gwarancją najwyższej jakości usług.”

Certyfikaty i osiągnięcia

Jeżeli  firma posiada jakieś certyfikaty, warto się nimi pochwalić w prezentacji. To one są realnym potwierdzeniem jakości twoich produktów. Dobrze sprawdza się tu umieszczenie certyfikatu w formie tzw. mockup-u.  Możemy pokazać certyfikat w postaci przestrzennej 3D, lub umieszczonego np. w ramce i trzymanego przez pracownika.

Prezentacja firmy: Certyfikaty

Oprócz certyfikatów możemy też umieścić w prezentacji otrzymane na przestrzeni lat branżowe nagrody i wyróżnienia. Najczęściej są to różnego rodzaju statuetki czy dyplomy. One również świadczą o osiągnięciach i wyjątkowej jakości oferty.

Dane liczbowe: Zatrudnienie / sprzedaż / obroty

Kolejnym slajdem budującym naszą wiarygodność, może być slajd pokazujący „twarde” dane liczbowe. Możemy się posłużyć wzrostem zatrudnienia, liczbą sprzedanych produktów lub wzrostem obrotów na przestrzeni lat. W warstwie wizualnej najlepiej sprawdzi się oczywiście wykres liniowy lub kolumnowy, pokazujący wartości w odniesieniu do minionych lat.

Slajd: Dane liczbowe

Nasi Klienci / zaufali nam

Ten slajd ma pokazywać firmy, z którymi dotychczas współpracowaliśmy. Jeżeli są to uznane na rynku marki, z pewnością podniosą prestiż i zaufanie do naszej firmy. Zazwyczaj na slajdzie, wstawiamy kilka lub kilkanaście grafik z logotypami współpracujących firm.

Prezentacja firmy: Zaufali nam

Ważne jest, aby logotypy były symetrycznie i proporcjonalnie rozłożone na slajdzie i miały podobną wielkość. Dobrze sprawdza się tu umieszczenie ich w boxach lub na siatce dzielącej przestrzeń na równie obszary.

Plany i rozwój na przyszłość

Ten slajd nie jest obowiązkowy, ale może pokazać, iż „nie stoimy w miejscu”, cały czas się rozwijamy, i dzięki nowym, nadchodzącym inwestycjom, w krótce zwiększymy produkcję. Możemy tu zawrzeć następującą informację:

„Chcąc sprostać rosnącym wymaganiom naszych Klientów, w nadchodzącym roku, uruchomimy kolejną halę / linię produkcyjną, lub otworzymy nowy oddział firmy znajdujący się w [nazwa miasta]. „

Zaproszenie do współpracy / dane kontaktowe

Na końcu prezentacji umieszczamy slajd z danymi kontaktowymi i zaproszeniem do współpracy. Ponownie wstawiamy też logo naszej firmy. Dobrze sprawdzi się tu zdjęcie biznesowe zespołu pracowników lub przedstawiciela firmy.

Prezentacja firmy: Dane kontaktowe

Drugą opcją jest wstawienie zdjęcia siedziby z wejściem głównym lub bramą wjazdową.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że niniejszy artykuł ułatwi ci pracę nad prezentacją twojej firmy i przyczyni się do pozyskania nowych klientów. Możesz teraz pobrać przykładowy scenariusz prezentacji w PowerPoint i uzupełnić w nim treści.

Pobierz plik PPTPobierz scenariusz prezentacji firmowej w .pptx

Jeżeli czujesz, że brakuje ci umiejętności graficznych do opracowania profesjonalnej prezentacji lub po prostu nie masz na to czasu, skontaktuj się z nami, z chęcią przygotujemy taką prezentację dla Ciebie.

Napisz do nas, by poznać koszt realizacji prezentacji firmowej.

Skontaktuj się z nami!

Przykłady prezentacji firmowych

Prezentacja Piekarni
Prezentacja firmy

Zobacz więcej naszych realizacji

Przejdź do portfolio!

1 komentuj
  1. Photopolis
    Photopolis says:

    Naprawdę dobrze napisane. Wielu osobom wydaje się, że posiadają odpowiednią wiedzę na ten temat, ale niestety tak nie jest. Stąd też moje ogromne zaskoczenie. Czuję, że chyba powinienem wyrazić uznanie za Twój trud. Koniecznie będę polecał to miejsce i często tu zaglądał, aby poczytać nowe artykuły.

Komentarze wyłączone